Τη συνέντευξη παραχώρησε ο Mick Box
- Είναι μεγάλη μου τιμή που φιλοξενώ έναν τόσο σημαντικό καλλιτέχνη, ιδρυτικό μέλος ενός από τα σπουδαιότερα κατά τη γνώμη μου συγκροτήματα όλων των εποχών. Αλήθεια πότε συνειδητοποιήσατε ότι θέλετε να ασχοληθείτε με τη μουσική?
Ενδιαφέρθηκα να ασχοληθώ με τη μουσική στο σχολειό όταν έφυγα από αυτό δούλευα σε μια εταιρία εξαγωγών στη πόλη του Λονδίνου ώστε να ξεχρεώσω τις δόσεις της κιθάρας μου. Όταν πλήρωσα και την τελευταία δόση έπεσε στην αντίληψη μου πως έπρεπε να δουλέψω ως επαγγελματίας μουσικός.
- Ποιά ήταν τα πρώτα σας μουσικά ακούσματα, οι αγαπημένοι σας καλλιτέχνες?
Μου άρεσαν οι jazz κιθαριστές όπως, Django Rheinhardt, Tal Farlowe, Les Paul and Mary Ford. Κατόπιν μου άρεσαν οι Buddy Holly και Eddie Cochran, λίγο αργότερα οι Beatles και οι Rolling Stones, νωρίτερα άκουγα και Jeff Beck με τους Yardbirds. Μέχρι και σήμερα ο Jeff beck παραμένει ο αγαπημένος μου κιθαρίστας.
- Η ονομασία του γκρουπ προήλθε από ένα χαρακτήρα του κλασικού μυθιστορήματος του Charles Dickens, “David Copperfiled”. Πως προέκυψε αυτό?
Μπήκαμε στο studio ως μπάντα που λεγόταν “Spice” για να ηχογραφήσουμε το πρώτο μας album το όποιο έγινε το “Very Eavy Very ‘Umble.” Ακούγοντας τα πρώτα μας τραγούδια ένιωσα πως έπρεπε να προσθέσουμε λίγα πλήκτρα για να δώσουμε στη μουσική μας λίγο χρώμα. Ήμουν μεγάλος λάτρεις των Vanilla Fudge οι οποίοι χρησιμοποιούσαν το Hammond για εφέ. Καθώς η μουσική μας είχε αλλάξει νιώσαμε πως χρειαζόμασταν νέο όνομα. Ο μάνατζερ μας πήγε τους 2 γιους του να παρακολουθήσουν μια ταινία, προερχόμενη από ένα βιβλίο του Charles Dickens με τίτλο “David Copperfield. Όταν επέστρεψε μας πρότεινε το όνομα Uriah Heep ο οποίος ήταν ένας από τους χαρακτήρες του φιλμ. Μας άρεσε και το υιοθετήσαμε.
- Στο άλμπουμ Salisbury του 1971 συμμετείχε μία τεράστια ορχήστρα, πράγμα αρκετά πρωτοποριακό για την εποχή. Τι ακριβώς θέλατε να περάσετε στον κόσμο?
Ήταν μια δημιουργική περίοδος και οι δισκογραφικές σε ωθούσαν και σε υποστήριζαν σε αυτή τη κατεύθυνση. Ένα κομμάτι 20 λεπτών αισθανόμασταν πως χρειαζόταν ενορχήστρωση. Το προτείναμε και το επόμενο βήμα ήταν να βρεθούμε στο studio και να το ηχογραφήσουμε υπό την επιβλέψει του John Fiddy.
Αν ζητηθεί αυτό σήμερα από μια δισκογραφική εταιρεία , θα περάσουν 6 μήνες με τους λογιστές και τους δικηγόρους, για να δουν αν τελικά μπορούν να το καλύψουν.
- Ακούγοντας τραγούδια όπως τα Sympathy, Easy Livin’, Gypsy, July Morning, Lady in Black, Firefly, Free Me, Return to Fantasy και πολλά ακόμα, καταλαβαίνει κανείς σε όλο του το μεγαλείο την έννοια της διαχρονικότητας στη μουσική. Τι νομίζετε ότι ήταν αυτό που έκανε τόσα πολλά τραγούδια άφθαρτα από το χρόνο?
Υπήρχε μια ειλικρίνεια εκεί. Αυτά τα τραγούδια παιχτήκανε με πάθος στο studio και αυτό ήταν κάτι που πέρασε στο κοινό. Ήταν επίσης καλά τραγούδια τα οποία άντεξαν το τεστ του χρόνου. Όλη αυτή η μουσική είναι κλειδωμένη στην εποχή που ηχογραφήθηκε, και έγινε κομμάτι της ζωής των ανθρώπων, κάτι το οποίο είναι εκπληκτικό.
- Πως θα χαρακτηρίζατε τον ήχο σας?
Ο ήχος μας ήταν δυναμικός και συνάμα ευγενής . Χρησιμοποιούσαμε ως ηχητικό εφέ το Hammond Organ και το δυναμικό παίξιμο της κιθάρας μου. Επιπλέον είχαμε πέντε άτομα στα φωνητικά, έτσι οι αρμονίες μας ήταν ένα πολύ σημαντικό κομμάτι του ήχου μας. Χρησιμοποιούσαμε τα φωνητικά μας σχεδόν σαν όργανο.
- Το κοινό στην Ελλάδα σας υποδέχτηκε πολύ θερμά, κάτι που αναμένεται να κάνει και φέτος σε λίγες μέρες
Είχαμε ακούσει πολλά γι αυτό στο παρελθόν και ότι κοινό στην Ελλάδα είναι από τα καλύτερα στον κόσμο. Είναι τόσο παθιασμένοι για τη μουσική τους – τη μουσική που αγαπούν- όσο και εμείς που τη δημιουργούμε και τη παίζουμε.
- Έχετε συνεργαστεί με μεγάλους καλλιτέχνες. Ξεχωρίζετε κάποιες συνεργασίες από αυτές, που ίσως και να θέλατε να επαναλάβετε?
Στη πραγματικότητα όχι! Πιστεύω πως κάτι τέτοιο μπορεί να γίνει μονό μια φορά και να έχει μεγάλη ανταπόκριση καθώς και σπουδαίο αποτέλεσμα.
- Πόσο έχει αλλάξει η μουσική από τη δεκαετία του ’70 μέχρι σήμερα?
Πιστεύω πως έχει αλλάξει αρκετά καθώς η τεχνολογία είναι κατά μια έννοια υπεύθυνη για τις αλλαγές αυτές. Πολλές μπάντες ηχογραφούν σε διαφορετικά σημεία ανά τον κόσμο, στα σπίτια τους και στους υπολογιστές τους. Αυτό είναι ένα γεγονός το όποιο μας βρίσκει αντιθέτους, καθώς θα πρέπει να είμαστε όλοι στο studio, να παίζουμε την ίδια στιγμή και να «αιχμαλωτίζουμε» το παίξιμο της μπάντας ως σύνολο, σε ένα παλμό.
- Πρόσφατα γιορτάσατε τα τεσσαρακοστά σας γενέθλια. Οι Uriah Heep νιώθουν δυνατοί για να συνεχίσουν για πολλά χρόνια ακόμα?
Μόλις ολοκληρώσαμε την ηχογράφηση του νέου μας CD “Into The Wild,” το όποιο βρίσκεται στο στάδιο της μίξεις. Νιώθουμε δυνατοί και έχοντας θετική ενεργεία θα συνεχίσουμε κάνοντας τουρνέ στις 53 χώρες όπου θα δώσουμε συναυλίες
- Πιστεύετε ότι το internet παίζει θετικό ή αρνητικό ρόλο ως αναφορά την εξέλιξη της μουσικής?
Για να είμαι ειλικρινείς πάντα θα υπάρχουν καλά και κακά αποτελέσματα από αυτό..! Παρόλα αυτά η αμεσότητα του ιντερνετ , και η επαφή με τους οπαδούς είναι πραγματικά υπέροχη. Είναι πολύ σημαντικό στις μέρες μας και την γενιά μας να συνδυάζεις όλη αυτή την τεχνολογία για να βγάλεις κάτι θετικό
- Τελειώνοντας και αφού σας ευχαριστήσω θερμά θα ήθελα να μου πείτε τα σχέδια σας για το άμεσο μέλλον.
Τα μελλοντικά μας σχεδία είναι απλά, είναι η κυκλοφορία του νέου μας CD και η περιοδεία σε όσα περισσότερα μέρη μπορούμε καθώς βρισκόμαστε στα καλύτερα μας. Ευχαριστούμε πολύ και μεις.
Τζανιδάκης Κων/νος