North by Northwest

MOVIES

”North by Northwest” (Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων, 1959) το κλασικότατο περιπετειώδες θρίλερ του μαιτρ του τρόμου Alfred Hitchcock. Η τρανότερη απόδειξη του τι μπορούσε να κάνει ο Hitchcock, όχι μόνο όταν είχε τρελά κέφια, αλλά όταν αυτό το συνδύαζε με την χαλιναγώγηση του κοινού του δια της cineρπάστικης οδού της αποπλάνησης. Κωμωδία, ρομάντζα, περιπέτεια καταδίωξης και ένα suspenseful thriller με τον Cary Grant σε ρόλο καριέρας και την αγαπημένη του μετρ Eva Marie Saint. Σενάριο, μοντάζ και art direction, όχι απλά υποψήφια για Oscars, αλλά λειτουργική γεωγραφία μιας διπλής παλαβής ιδέας του Hitchcock που πήρε σάρκα από την πένα του μέγα Ernest Lehman.

Θεαματικό, αστείο, σαρδόνιο, αγωνιώδες, περιπετειώδες, πανοραμικό, ερωτικό, πλούσιο, ταξιδιάρικο, μητροπολιτικό, σαρκαστικό: Το αριστούργηματικό κατασκοπικό μελόδραμα του Χίσκοκ ”Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων” από το 1959 είναι φτιαγμένο για τη μεγάλη οθόνη, με τη vistavision κιτρινωπή φωτογραφία του Ρόμπερτ Μπερκς, το πολυτονικό, κοφτερό σενάριο του Έρνεστ Λίμαν και τις κομψές μετακινήσεις του Κάρι Γκραντ από τη Νέα Υόρκη και το Σικάγο στο Mount Rushmore και τη σκιά των πατέρων του έθνους, στην προσπάθειά του να ξεφύγει από κακοποιούς που τον έχουν περάσει για κάποιον άλλο. Τα χιτσκοκικά mcguffin, τα ερωτικά quid pro quo, οι λανθασμένες πίστες και η πλάκα που κάνει ο Γκραντ μέσα στην αξιοπρεπή κακοδαιμονία του, καθιστούν την ταινία μιά από τις πιο διασκεδαστικές της σινεμασκόπ αμερικανικής περιόδου του σκηνοθέτη. Ακόμη κι εκείνοι που τη θεωρούν λιγότερο δαιμονική και εμμονική από τον Δεσμώτη του Ιλίγγου, λιγότερο ερωτική από τον Αυτόπτη Μάρτυρα, λιγότερο αγωνιώδη από τα Πουλιά και εξίσου ελαφριά με το Κυνήγι του Κλέφτη, ας ξαναδούν την καταδίωξη με το αεροπλάνο για να ’χουν να πορεύονται.

Ο Βρετανός σκηνοθέτης που μετακόμισε στην Αμερική, έβγαλε την ιστορία του έξω από το studio, όπου γύριζαν άλλοι σύγχρονοι συνάδελφοί του, και τη γύρισε σε «φυσικούς χώρους». Φυσικούς χώρους εξαιρετικούς, για τη δραματουργική εξέλιξη της ιστορίας του. Με οδηγό τον Κάρι Γκραντ μάς πέρασε από το γνωστό ξενοδοχείο Πλάζα, από τον κεντρικό σιδηροδρομικό σταθμό της Νέας Υόρκης, από το Μανχάταν (λεωφόρος Μάντισον), από την έδρα των Ηνωμένων Εθνών, από τις πεδιάδες της Ιντιάνα, για να καταλήξει «Στη Σκιά των Τεσσάρων Γιγάντων».

«Οι τέσσερις γίγαντες» είναι τέσσερις Πρόεδροι της Αμερικής, ο Ουάσιγκτον, ο Τζέφερσον, ο Ρούσβελτ και ο Λίνκολν, απ’ τους καλύτερους, σύμφωνα με τους Αμερικανούς, τους οποίους, για να τους τιμήσουν, τους έχουν «χαράξει» πάνω σε μια τεράστια πέτρα στο βουνό Ρούσμορ. Πρόκειται για ένα εντυπωσιακό, πράγματι, μνημείο. Το οποίο, βέβαια, κάνει πιο εντυπωσιακό το φινάλε της ταινίας.

 

Νίκος Γκάτσιος  www.musicmoviehistory.blogspot.com