You are currently viewing ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΑΛΤΑΣ, ΠΗΓΗ ΛΥΚΟΥΔΗ

ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΑΛΤΑΣ, ΠΗΓΗ ΛΥΚΟΥΔΗ


ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ 2 ΔΗΜΙΟΥΡΓΩΝ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΑ ΠΑΘΗ ΤΗΣ ΑΓΑΠΗΣ

Ο συγγραφέας Θανάσης Σάλτας και η συνθέτις Πηγή Λυκούδη

Κατ’ αρχήν να ευχαριστήσουμε το rockandroll, για τις ιδιαίτερα ενδιαφέρουσες ερωτήσεις οι οποίες μας βοηθούν να σας παρουσιάσουμε την ουσία αυτού του έργου.
Συγγραφέας Θανάσης Σάλτας και Συνθέτις Πηγή Λυκούδη

1)    Στην παράσταση που παρουσιάζετε συνυπάρχουν η ποίηση, η μουσική, το θέατρο και το τραγούδι. Με ποιο τρόπο γίνεται αυτό;
Απάντηση 1
(Συγγραφέας Θανάσης Σάλτας):
-Τα Πάθη της Αγάπης είναι ένα αλληγορικό έργο, έντονα λυρικό και ονειρικό. Ο λόγος είναι ποιητικός.  Η ποίηση αποτέλεσε την αφετηρία για την δημιουργία της.  Η μουσική γεννήθηκε μέσα από την ζύμωσή της με τον λόγο…
Τα τραγούδια ήλθαν σαν φυσικό επακόλουθο , να παντρέψουν στίχους και μουσική. Στη συνέχεια γεννήθηκαν οι θεατρικές πράξεις οι οποίες συνένωσαν  όλα τα τραγούδια..
Για αυτό και σε κάθε θεατρική πράξη υπάρχει και η πρόζα, και η μουσική και το τραγούδι και ενίοτε και η απαγγελία ποιημάτων.
Αποτελούν 4 βασικά στοιχεία τέχνης, τα οποία εναλλάσσονται αρμονικά μεταξύ τους μέσα στο πλαίσιο μιας θεατρικής ιστορίας που εξελίσσεται γύρω από την Αγάπη… Θέλουμε να πιστεύουμε ότι με την εναλλαγή ποίησης, μουσικής, τραγουδιού και θεάτρου, η παράσταση αποκτά μια μεγαλύτερη δυναμική η οποία συμπαρασύρει το θεατή στον ονειρικό και συνειρμικό κόσμο των συναισθημάτων, και του δίνει περισσότερα ερεθίσματα για να βιώσει βαθιά μέσα του, την πραγματική έννοια της Αγάπης.  

(Συνθέτις Πηγή Λυκούδη):
– Ναι. Η συνύπαρξη  ποίησης, μουσικής, θεάτρου και τραγουδιού γίνεται σε  μία συρραφή  ποιοτήτων  στην ροή του έργου με απόλυτο σεβασμό της μίας τέχνης προς την άλλη.
Στόχο έχει την αφύπνιση των αισθήσεων που κάθε φορά επικεντρώνεται σε κάποια από την τέχνη που εκείνη την στιγμή εμφανίζεται πιο έντονα μπροστά μας ,η  μία δεν εμποδίζει την άλλη να υπάρχει αλλά παράλληλα  σέβεται και την ουσία της. Θα μπορούσα μουσικά  να το παρομοιώσω με την αντιστικτική γραφή σύνθεσης  όπου δύο. τρεις ,τέσσερις φωνές κινούνται ανεξάρτητα αλλά και απόλυτα εναρμονισμένες μεταξύ τους.
Κάτω από αυτήν την λογική και τον σεβασμό συνυπάρχουν η τέχνη της ποίησης, της μουσικής ,του θεάτρου και του τραγουδιού στο έργο μας.

2)    «Τα Πάθη της Αγάπης» είναι 11 θεατροποιημένα τραγούδια. Την αγάπη την έχουν υμνήσει μέσα από τραγούδια  πάρα πολλοί. Τα πάθη όμως όχι…Μιλήστε μας λίγο για αυτά.
Απάντηση 2
(Συνθέτις Πηγή Λυκούδη):
-To έργο μας δεν υμνεί τα πάθη απλώς μέσα από την ροή του, υπάρχει η πρόθεση να φανεί η λεπτή διαχωριστική γραμμή που δείχνει τα πάθη ως δρόμο έτσι ώστε να φτάσει κανείς στην ουσία της αγάπης  και εν τέλει να την υμνήσει ως υπέρτατη ποιότητα της ψυχής του ανθρώπου.
Η αγάπη και τα πάθη είναι βίωμα. Τα πάθη βοηθούν για να αναδειχτούν οι ποιότητες της αγάπης. Χωρίς αυτά δεν αποκτά ύπαρξη γιατί χωρίς αυτά δεν αποκαλύπτεται. Θα μπορούσε να υποστηρίξουμε  πως μέσα σε αυτά βλέπει τον εαυτό της. Σαν να κοιτά σε καθρέφτη και τον ανακαλύπτει. Όλο το έργο εκτυλίσσεται σε μία ροή γεγονότων που συντελεί στην αφύπνιση  της συνείδησης των ποιοτήτων της αγάπης.

(Συγγραφέας Θανάσης Σάλτας):
– Νομίζω ότι όλοι συμφωνούμε ότι η Αγάπη είναι μια βαθιά έννοια… Αν δεν πονέσεις, αν δεν νιώσεις απώλεια, αν δεν θυσιαστείς δεν πρόκειται ποτέ να βιώσεις την πραγματική αγάπη… Αγάπη είναι να δίνεις το είναι σου όλο και να μην προσδοκάς τίποτα.  
Όταν γεννιέται η Αγάπη, ακούγεται  το πρώτο τραγούδι του έργου, και  ο στίχος λέει για την αγάπη:
Κόκκινο μάγουλο η ντροπή/το πάθος σου μεγάλο/
κι αν στο χτυπούν οι κεραυνοί / να τους γυρνάς και τ’ άλλο…
Αναλογιστείτε λίγο αυτόν τον στίχο και θα καταλάβετε…
Τα Πάθη της Αγάπης είναι όλοι οι πειρασμοί,  τους οποίους καλείται καρτερικά να υπομείνει και να νικήσει. Είναι η ζήλεια, ο φθόνος, το μίσος, η προδοσία το οποία θα συναντήσει η Αγάπη μπροστά της  και θα δοκιμαστεί πραγματικά. Η πραγματική Αγάπη θα στέκει δυνατή ποτέ δεν θα λυγίσει  . Γιατί μέσα στον πόνο κρύβεται το μεγαλείο της. Στην καρτερικότητα, στην αντίσταση και στην συγχώρεση!

3)    Πόσο εύκολο είναι ένας συγγραφέας και μια συνθέτις να συνεργαστούν για την δημιουργία μιας θεατροποιημένης δουλειάς; Το κείμενο προηγείται της μουσικής ή η μουσική του κειμένου;
Απάντηση 3
(Συγγραφέας Θανάσης Σάλτας)
 Δυο δημιουργοί μπορούν να ενώσουν τις ψυχές τους και να συνεργαστούν αρμονικά μεταξύ τους μόνον όταν αγαπούν πολύ αυτό που κάνουν και αφήνουν χώρο ο ένας στον άλλον.  Στη δική μας συνεργασία αφορμή υπήρξε η αγάπη μας για την ποίηση. Αναπτύχθηκε  μια καλλιτεχνική έλξη μεταξύ μας και ένας αλληλοσεβασμός. Πολλές φορές νιώσαμε σαν να είμαστε φτιαγμένοι μέσα μας από το ίδιο μέταλλο. Αρχικά από την ποίηση γεννήθηκε η μουσική, αλλά στη συνέχεια και από τη μουσική γεννήθηκαν στίχοι… Όταν ολοκληρώθηκαν τα τραγούδια, αρχίσαμε να τα θεατροποιούμε δηλαδή να γράφουμε πράξεις με αφορμή τα τραγούδια.  Επί της ουσίας ο ένας έδινε στον άλλον το ερέθισμα να προχωρήσει το έργο ένα βήμα πιο πέρα.
Πότε ένας στίχος, πότε μια μελωδία, πότε ένα κείμενο, πότε ένας νέος ήχος.
Οι ρόλοι μας διακριτοί, κείμενα-στίχοι Θανάσης Σάλτας, μελοποίηση- σύνθεση, Πηγή Λυκούδη .Αυτή η διακριτή θέση αλλά και η ανταλλαγή ιδεών, σκέψεων και συναισθημάτων μεταξύ μας, μας οδήγησε από κοινού στο να δημιουργήσουμε το δικό μας έργο  Τα Πάθη της Αγάπης .
Το αγαπάμε πολύ αυτό το έργο και συνδεθήκαμε πολύ μέσα από αυτό..Είναι σαν ένα συναισθηματικό ταξίδι, πολλές φορές συλλαμβάνω τον εαυτό μου να σιγοτραγουδά μια μελωδία της Πηγής και από όσο ξέρω και η Πηγή συχνά επαναλαμβάνει ατάκες και στίχους του έργου. Αυτό δείχνει και πόσο βαθιά δεθήκαμε μέσα από αυτό το έργο.

(Συνθέτις Πηγή Λυκούδη):
– Η απάντηση είναι πως στην αληθινή δημιουργία δεν υπάρχει προτεραιότητα αλλά χημεία. Είναι ένα σημείο που κανείς βιώνει το να συμβαίνει  κάτι όμορφο απλά και αβίαστα κάτι που το κινεί μία βαθύτερη ποιότητα της ανθρώπινης ύπαρξης.
Αυτή όταν υπάρχει δημιουργεί κάτι νέο  που ρίζες του έχει την στιγμή της συνάντησης των δύο τεχνών και ολοκληρώνεται με την μοιρασιά προς τους άλλους.

4)    Διαβάζοντας το δελτίο τύπου βλέπουμε ότι χαρακτηρίζετε το έργο σαν ένα αλληγορικό θεατρικό έργο για την αγάπη. Φεύγοντας ο θεατής τι θα θέλατε να έχει αποκομίσει από αυτό ;
Απάντηση 4
(Συνθέτις Πηγή Λυκούδη):
-Τα Πάθη της Αγάπης είναι ένα αλληγορικό έργο και εξελίσσεται μέσα σε ένα ονειρικό περιβάλλον που σε κάποιες στιγμές μπαίνει  στην κατάσταση της πραγματικότητας και δημιουργεί μια λεπτή διαχωριστική γραμμή μεταξύ ονείρου και πραγματικότητας. Σε αυτήν την γραμμή δημιουργούνται ερωτηματικά, δημιουργούνται συναισθήματα, δημιουργείται η προϋπόθεση να δούμε τον εαυτό μας μέσα σε ότι συμβαίνει επί σκηνής.
Η αγάπη ,η φιλία, η μοίρα, ο ξένος , ο φόβος είναι οι έννοιες που διαδραματίζουν τους ουσιαστικούς ρόλους στο έργο αυτό.
Ρόλοι που τους αποδίδονται  με ειλικρινή κατάθεση ψυχής  από την Μαίρη Βουδούρη στον ρόλο της αγάπης, τον Δημήτρη Ερατεινό στον ρόλο του ξένου, την Αρετή Κοκκίνου στον ρόλο της φιλίας, τον Θανάση Σάλτα (συγγραφέας του έργου) στον ρόλο του φόβου και στον ρόλο της μοίρας η Πηγή Λυκούδη η οποία έχει γράψει και την μουσική .Ο Δημήτρης Ερατεινός και  ο Νίκος Καρακαλπάκης με τις εξαιρετικές τους ερμηνείες  στα τραγούδια βοηθούν καταλυτικά στον να δώσουμε στον θεατή ότι καλλίτερο μπορούμε.
Ο φόβος πλανάται και δοκιμάζει την ουσία των εννοιών αυτών και κυρίως την ουσία της ποιότητας της αγάπης .Με ποιόν τρόπο;
Την απάντηση θα την αφήσω για να την διακρίνει και να την νιώσει μέσα από το δικό του πρίσμα όποιος μοιραστεί μαζί μας αυτήν την παράσταση.
Θα ήταν σημαντικό και θα θεωρούσα πως το έργο θα  είχε πετύχει την πρόθεσή του αν στον κάθε  θεατή  φεύγοντας είχε δημιουργηθεί  μία  ερώτηση την απάντηση της οποίας θα αναζητήσει  στην ζωή του.

(Συγγραφέας Θανάσης Σάλτας):
-Το έργο είναι αλληγορικό με την έννοια ότι οι ρόλοι είναι ενσαρκωμένες έννοιες. Κάθε λέξη και κάθε κίνηση των ηθοποιών κρύβει έναν συμβολισμό.  Η Αγάπη, η Φιλία, η Μοίρα είναι οι γυναίκες του έργου. Όλες τους είναι βαθιές και υψηλές έννοιες .  Ο Φόβος και ο Ξένος είναι οι άνδρες του έργου.  Δεν  θέλω να δώσω πολλές λογικές εξηγήσεις για να αφήσω ανοιχτό το πεδίο ανάγνωσης του κάθε θεατή. Το μόνο που θα σας πω για να σας βάλω σε κάποιες σκέψεις είναι ότι ο Ξένος συμβολίζει τον άνθρωπο.  Γιατί η Αγάπη ερωτεύεται τον Ξένο και γιατί τον χάνει;  Σκεφτείτε το ή μάλλον καλύτερα ελάτε στην παράστασή μας , για να βγάλετε τα δικά σας συμπεράσματα, όποια κι αν είναι αυτά… Εμείς ως γνήσιοι δημιουργοί και καλλιτέχνες στο μόνο που στοχεύουμε είναι να ενεργοποιήσουμε το συναίσθημά σας και την σκέψη σας, τις ερωτήσεις και τις απαντήσεις τις αφήνουμε στην κρίση σας…  
-Σας ευχαριστούμε πολύ για την συνέντευξη και φυσικά  θα χαρούμε πολύ να σας δούμε και στην παράστασή μας .