ML1 1710-2

ΕΛΛΗ ΜΕΡΚΟΥΡΗ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΘΕΑΤΡΟ

 

ML1 1710-2

 

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά της συγκεκριμένης διασκευής στις τραγωδίες που ανεβάζετε;
Η παράσταση έχει τίτλο: «Από το Σκοτάδι στο Φως». Αποτελείται από οχτώ αποσπάσματα αρχαίων τραγωδιών: Οιδίποδας Τύραννος του Σοφοκλή, Επτά Επί Θήβας του Αισχύλου, Αντιγόνη του Σοφοκλή, Μήδεια του Ευριπίδη, Αίας του Σοφοκλή, Ανδρομάχη του Ευριπίδη, Βάκχες του Ευριπίδη και Πέρσες του Αισχύλου, τα οποία γλιστρούν αρμονικά το ένα μέσα στο άλλο, με κεντρικό άξονα το Φως και το Σκοτάδι. Οι τραγωδίες πραγματεύονται τον τραγικό ήρωα, ο οποίος ζει μέσα στο Σκοτάδι και δεν μπορεί να “δει” το Φως; Μα ποιο Φως; Εκείνο της αλήθειας, των πραγμάτων, της ίδιας της ανθρώπινης ύπαρξης που δεν παύει να είναι “τραγική”.

 

Στην παράστασή σας συμμετέχουν κωφοί και ακουόντες ηθοποιοί. Ποιες δυσκολίες συναντήσατε, καθώς το εγχείρημα της παράστασης είναι ιδιαίτερο μ’ αυτή την συνύπαρξη. Και με πoιο τρόπο λειτούργησε η διαφορεική γλωσσικη επικοινωνία;

Στην παράσταση συμμετέχουν τέσσερεις κωφοί ηθοποιοί μαζί με δυο ακούοντες. Οι μεν πρώτοι χρησιμοποιούν τη δική τους γλώσσα, τη Νοηματική, οι δε δεύτεροι “δανείζουν” την φωνή τους, μα ενίοτε ερμηνεύουν και εκείνοι  στην νοηματική γλώσσα. Μα πάνω απ’ όλα, όλοι τους με την κοινή μας γλώσσα, εκείνη του σώματος. Και οι δυο ξεχωριστοί αυτοί κόσμοι, επικοινώνησαν με ομορφιά και αρμονία. Και δεν πρέπει να παραλείψω ν’ αναφέρω ότι, τις περισσότερες φορές εμείς οι ακούοντες γινόμασταν οι μαθητές, καθώς οι κωφοί μας χάριζαν το καταπληκτικό δώρο της ανακάλυψης της δικής τους γλώσσας.

 

Γιατί επιλέξατε να σκηνοθετήσετε, αλλά και να ερμηνεύσετε Αρχαίο Δράμα;
Ο Geoffrey Chaucer, Άγγλος ποιητής και φιλόσοφος αναφέρει ότι: «Η τραγωδία είναι η διήγηση μιας ιστορίας, όπως αυτές που μας θυμίζουν τα παλιά βιβλία, για κάποιον που έφτασε σε μεγάλη ακμή, αλλά ξέπεσε από κει ψηλά, στην αθλιότητα και το τέλος του ήταν οικτρό». Αυτό δεν συμβαίνει μόνο στους ήρωες, αυτό συμβαίνει και σε πολλούς ανθρώπους σήμερα.  Η Αρχαία Ελληνική Τραγωδία, ήταν και είναι πολιτικό θέατρο. Πιστεύουμε ότι, η ενασχόλησή μας με το Αρχαίο Δράμα αφορά στο σύγχρονο άνθρωπο που βιώνει στις μέρες μας πολύ πιο έντονα μια ηθική, πνευματική και σωματική κούραση. Επιπλέον, θα έλεγα ότι στα κείμενα αυτά υφίσταται ένα κομμάτι της Ελλάδας πολύ πιο ισχυρό. Ένα κομμάτι που παλεύει, που αντιδρά και που συγκινεί βαθύτατα. Ένα κομμάτι της ψυχής μας…

Πώς προέκυψε η ιδέα για τη θεατρική διασκευή των συγκεκριμένων τραγωδιών με τη συνοδεία μουσικών οργάνων;
Το ταξίδι αυτό στον κόσμο των τραγικών καταστάσεων δεν θα μπορούσε να μην περιέχει το στοιχείο της μουσικής, καθώς η ίδια η τραγωδία αποτελούνταν από τα στοιχεία του λόγου, της μουσικής και της όρχησης. Είναι γεγονός, ότι οι κωφοί ηθοποιοί μπορούν και “αφουγκράζονται” τον κραδασμό, ιδιαίτερα των κρουστών οργάνων. Επομένως, πρόκειται για ένα ολοκληρωμένο καλλιτεχνικό έργο, με συνοδεία μουσικής που μπορούν να το παρακολουθήσουν από κοινού κωφοί και ακούοντες θεατές και να βιώσουν μια μοναδική εμπειρία.

 

Ποιες είναι οι προσδοκίες σας από αυτή την παράσταση;

Η επιθυμία μας είναι να κατανοήσει ο καθένας από μας και στο βαθμό που αυτό είναι εφικτό,  τη σχέση του ανθρώπου που καθορίζεται με τον εαυτό του και τη φύση, τις σχέσεις του με τους συνανθρώπους γύρω του, καθώς και τη θέση ευθύνης που έχει για τον ίδιο τον κόσμο. Σκοπό μας είναι ν’ αφυπνίσουμε τους θεατές που θα έρθουν να παρακολουθήσουν αυτή την παράσταση. Θεωρώ ότι μέσω της τέχνης, αυτό προσπαθούμε όλοι, να δουλέψουμε τον εαυτό μας και να κατανοήσουμε πολύ περισσότερο τον άλλον που βρίσκεται απέναντί μας, τον κόσμο μας, τη φύση μας…